Melawat Putraku di Gontor 3 Darul Ma’rifat Kediri Indonesia

Gontor 3 Darul Ma'rifat di Kediri Indonesia...airport terdekat Surabaya.
Putra kedua Kak Ja Shafiq sedang belajar kelas intensif yng kini sedang belajar di kelas Intensif 3 B tahun 2018.
Kak Ja share sedikit gambar2 semasa kami kesana tapi penerangan detail boleh follow facebook ckrosliza or IG ckrosliza

Balik kot Siam - tips cara masuk siam atau Thailand

Dapat share gambar jer tapi tips detail boleh follow facebook kakja iaitu ckrosliza ataupun IG ckrosliza
Kak ja ada share kat situ...kat blog just gambar semasa kami sekeluarga balik ikut Siam dari Padang Besar ke Rantau Panjang...sepanjang perjalanan dan cara2 nak bawa kereta dan lain lain ada kami share di samping tempat2 makan menarik yang wajib anda singgah:)








Melancong di Taman Langit, Kota Batu, Malang Indonesia













Tips Berjaya Bisnes Herbalife 2018 Spectacular

APA ITU SPECTACULAR 2017 #HERBALIFE ??🤔🤔🤔
.
Syukur alhamdulillah, Inilah kali pertama join event terbesar #HerbalifeMalaysia iaitu #SPECTACULAR 2018 berlangsung pada 13 & 14 Januari 2018.


Bagi mama tidak rugi pun pergi event ni. Memang sangat-sangat memberi impak yang luar biasa dan positif pada diri mama agar terus terus dan terus melangkah menuju matlmalat yang lebih nyata.  lebih bersemangat dan bermotivasi pada tahun 2018 !!!.  Bila perginya ke event besar macam ni boleh nampak semua energy ada pada orang-orang herbalife.  dan energy untuk mama bekerja terus meningkat dan bersemangat.  Tahun depan pasti akan pergi lagi ....
Kalau tak pergi??.. Ehmm alamatnya kemungkinan sedikit demi sedikit energy akan hilang dan akan jadi lemah.  Jadi tetap akan pergi walau apa pun cabarannya..pasti!!!

Bila pergi spectacular herbalife ini.. mama seperti nampak bayangan mama kejayaan mama suatu masa nanti makin 


Pengalaman Herbalife spetacular 2018: Online Business yang Mantap dan Berjaya



Assalamualiakum wbt.

Kenangan yang paling manis dan berharga buat mama di spetacular Herbalife 2018

Sepanjang 8 tahun berkecimpung dalam dunia business online ternyata inilah kali pertama, dan pengalaman pertama yang menakjubkan. Tiada business online yang mama rasakan dapat menyokong ahlinya untuk berjaya dengan kekuatan produk dan sistem pemasaran yang ada.

Sebelum ni mama hanya tertumpu pada jualan runcit dan borong secara online dan offline. Mama rasa ramai yang terlibat dengan kaedah jualan sebegini. Sepanjang 2-3 tahun menjalankan business tudung dan pakaian.. jujur boleh di katakan  banyak income yang masuk melalui jualan tersebut.. itu zaman belum masuk GST lagi la...seronok lagi berbisness time tu. Seperti yang mama katakan tadi hanya jualan runcit dan borong maka profit yang kita dapat hanya lah bila ada sale atau jualan. yang tak habis akan jadi stok.  terpaksa cari produk lain yang lebih beri keuntungan dan peluang yang lebih baik.  Kemudian bukak butik dan restoran... bertahan dalam 3 tahun, masuk tahun ke dua start GST.. bermulalah perlahan perjalanan perniagaan kami .. kerana tidak dapat kejar dengan harga stok barang yg serba naik dan mahal. sedangkan harga menu-menu dan stok butik mama kena kekalkan supaya tidak menyusahkan pelanggan.  kawan kawan mama yang juga berniaga di situ seperti restoran dan butik jugak hanya dapat bertahan pun dalam 3.4 bulan terus tutup. dengan ekonomi sekarang yang semakin meleset dan duit yang rendah. so kami settle down kat situ..tak boleh teruskan lagi walaupun customer takde masah.. yg masalahnya ..keuntungan kami lebih kepada cover cost.

Pilihan Karbo Sihat

Orang yang nak kurus sering mengelak daripada mengambil karbohidrat, sehinggakan ada diet yang elak karbohidrat sama sekali. Sedangkan karbohidrat ni tetap diperlukan oleh tubuh. Jadi kalau diet rendah karbohidrat masih boleh diterima pakai kerana tidak meminggirkan karbohidrat terus.






Orang yang nak kurus sering mengelak daripada mengambil karbohidrat, sehinggakan ada diet yang elak karbohidrat sama sekali. Sedangkan karbohidrat ni tetap diperlukan oleh tubuh. Jadi kalau diet rendah karbohidrat masih boleh diterima pakai kerana tidak meminggirkan karbohidrat terus.

Karbohidrat adalah bahan mentah yang memberi kuasa kepada tubuh kita. Kita memerlukan karbohidrat untuk membuat gula bagi menghasilkan tenaga.
Karbohidrat terbahagi kepada dua jenis iaitu karbohidrat ringkas dan karbohidrat kompleks.


Apakah perbezaannya?

Karbohidrat ringkas seperti bahan api yang cepat terbakar. Ia dipecahkan menjadi gula. Kita perlu mengawal dan memastikan pengambilan karbohidrat ringkas kurang diambil dalam diet harian kita.
Karbohidrat kompleks pula merupakan pilihan yang lebih baik. Ini kerana ia mengambil masa yang lebih lama untuk dipecahkan oleh tubuh.

Panduan Memilih Karbohidrat Sihat
#1: Lihat Label (Termasuk Tulisan Halus Di Bawah Kandungan)
Label nutrisi makanan biasanya merupakan cara yang paling mudah untuk kita mengesan gula tambahan, sumber karbohidrat ringkas yang kita ingin kurangkan pengambilannya.

Lihat perkataan yang berakhir dengan  “OSE”.
Nama kimia bagi gula ialah sukrosa (sucrose). Nama-nama lain yang anda mungkin pernah lihat termasuklah fruktosa (fructose), dekstrosa (dextrose), dan maltosa (maltose).
Semakin ke atas senarai semua bahan-bahan ni, semakin tinggi kandungan gula tambahan yang terdapat di dalam makanan tersebut.

#2: Perlukah Mengelak Karbohidrat Ringkas
Ia bukanlah sesuatu yang mudah! Makanan yang telah diproses dengan gula tambahan secara amnya merupakan pilihan yang tidak begitu sihat, ia benar.
Tetapi karbohidrat mudah juga terdapat secara semulajadi di dalam sesetengah makanan yang merupakan sebahagian daripada diet yang seimbang.
Sebagai contoh, kebanyakan susu dan produk tenusu yang lain mengandungi laktosa, atau gula susu.

#3: Bijak Memilih Roti
Adakah sebuku roti mempunyai karbohidrat kompleks yang baik untuk kita?
Ia sebenarnya bergantung kepada bijirin yang digunakan untuk membuatnya.
Carilah roti yang mengandungi bijirin penuh (whole grain bread). Barli, rai (rye), oat dan gandum adalah beberapa pilihan bijirin penuh yang baik untuk tubuh kita.

#4: Bagaimana Dengan Buah-buahan?
Buah-buahan memang manis kan? Jadi sudah pasti mempunyai karbohidrat ringkas, betul tak?
Ianya memang betul tetapi ianya masih merupakan pilihan yang sihat.
Ini kerana buah-buahan mengandungi serat yang dapat membantu melambatkan proses kerosakan gula. Lagi bagus kalau yang mempunyai sumber nutrian yang baik sepseti Vitamin C dan Kalium.
Buah-buahan yang boleh dimakan bersama kulit dan biji seperti pear, epal dan buah beri sangat tinggi dengan serat.

#5: Perhatikan Minuman Kita
Air soda/berkarbonat yang kita minum sering menjadi sumber karbohidrat ringkas yang tidak disedari (sneaky).
Ini kerana, minuman soda yang bukan diet mengandungi pemanis, biasanya tinggi dengan sirap jagung frukrosa (high-fructrose corn syrup).
Ia biasanya merupakan bahan pertama yang disenaraikan di dalam label nutrisi makanan. 12 auns air soda biasanya boleh mengandungi 39 grams karbohidrat, semuanya datang dari gula di dalamnya.


Penyakit Kronik Sebenarnya Tidak Dapat Dicegah, Diubati dan Dikembalikan Menjadi Muda



USIA 45 TAHUN KE ATAS SEBAIKNYA SUDAH TIDAK PERLU LAGI FOKUS MEMBURU MAKANAN. PERBANYAKKAN REKREAKSI SAJA..


Ini pesanan Prof. Dr. dr. Bhenny Karim, SpPD-KR. (Guru Besar FK UGM)

Kepada Saudara2ku yg Telah Berusia 45 Thn dan ke atas, Lebihkan Disiplin Jaga Kesihatan. Dalam erti kata lain "eat clean".


Proses Penuaan (Aging Process) sdh Bermula Sejak Umur 32 Tahun dgn Mulanya Penurunan Fungsi Organ-organ (Seperti Ginjal/Buah Pinggang, Hati, Hypophyse dsbnya) dan Penurunan Hormon-Hormon (Seperti Testosteron, Growth Hormon, Coenzym Q10, Melatonin dan Antioxydant).

Pada Usia 45 thn Bermula Penurunan Estrogen utk Wanita & Penurunan Hormon Progesteron dan Testosteron utk Lelaki.

Penuaan Adalah Suatu 'Penyakit' yg Berlangsung Kronik yg Sebenarnya Tidak Dapat Dicegah, Diubati dan Dikembalikan Menjadi Muda.

Penuaan Bukanlah Hukuman, tetapi Akibat 'Perintah dari Gen.'

Beberapa Penyakit yang Muncul Akibat Proses Penuaan, adalah;
1. Osteoporosis.
2. Metabolic Syndrome menjadi penyebab Penyakit Cardiovasculer (seperti Strok, Penyakit Jantung Koroner dan Hypertensi Renal).
3. Cancer (seperti Payudara, Colorectal/Usus, Prostat, Ovarian).
4. Alzeimer (Pikun).
5. SD (Sexual Dysfunction).




APA PULA YANG HARUS DILAKUKAN?

1. BERGERAK.
Jalan kaki 3-5 km/hari) dapat Mencegah Osteoporosis (Rapuh Tulang) dan Hypertension.

2. SENAM OLAH NAFAS
Seperti Pranayama, Orhiba, Cikung, Yoga dsb 2x/minggu. Paru-paru Perlu Latihan Deep/Maximal Breathing, untuk Meningkatkan Aliran Darah di Alveoli, Menuras CO2.

3. KURANGI KARBOHIDRAT
Cukup Protein, Buah & Sayur.

4. JAGA BERAT BADAN
Berat Ideal Lelaki (Tinggi Badan Kurangkan 100), Wanita (Tinggi Badan Kurangkan 110).
Lingkaran Perut Tak Boleh Lebih 80cm utk Wanita, 90cm utk Lelaki.
BMI Tak Boleh Lebih 30 kg/m2.

5. TEKANAN DARAH TIDAK BOLEH LEBIH 140/90.
Check BP Tiap Minggu.

6. KADAR GULA DARAH PUASA TIDAK BOLEH LEBIH 110, Trigliserida 150, HDL Harus Lebih 50.
Jadi Periksa Darah sekurang2nya Tiap 6 Bulan.

7. WANITA WAJIB BUAT MAMMOGRAM dan PAP SMEAR Setiap Tahun.
Kesan Awal Kanser Servik dan Payudara.

8. ISTIREHAT CUKUP
- Tidur 6 - 8jam sebaiknya seawal jam 10 malam
- Matikan Lampu (Merangsang Growth Hormon).
- Jangan Makan 3 jam Sebelum Tidur (Mencegah GERT & Sesak).
- Bantal Rendah (Meningkatkan Oksigen ke Otak).
- Miring ke Kanan (Mengurangi Beban Jantung).

9. KURANGI STRESS
- Jgn bekerja di Luar Kapasiti/Kemampuan
- Perbanyak Rasa Syukur, Doa atau Meditasi
 - Sentiasa Perbaiki Kualiti Ibadah, Iman, Sosial & Hiburan yg Positif



--------------------------------------------------------------------------------------
Mama harap petika di atas dapat memberi lebih gambaran kepada semua pembaca untuk melihat usaha mama selama ini untuk pastikan kita semua sentiasa sihat, bertenaga dan berada dalam berat badan yang ideal untuk cergas mengerjakan urusan harian. Perkara 3 dan 4 di atas mama sentiasa tekan dalam diet online mama agar berat badal ideal kita sentiasa mengikut kada BMI yang ditetapkan dengan hanya menjaga amalan permakanan kita. Nak tahu lanjut PM mama or tinggalkan message di IG or blog mama ya. Bila kita dapat jaga berat badan dan ianya akan memudahkan kita untuk lakukan perkara 1 dan 2 agar kita kekal sihat sentiasa.

Semoga bermanafaat untuk semua...jangan segan2 hubungi mama ya:)

Melawat Putraku di Gontor 3 Darul Ma’rifat Kediri Indonesia

Gontor 3 Darul Ma'rifat di Kediri Indonesia...airport terdekat Surabaya. Putra kedua Kak Ja Shafiq sedang belajar kelas intensif yng ...

Jom Follow Kak Ja