7 Tanda Usus Kotor dan cara atasi nya - Nutrisi Selular - Online Diet Coach Kak Ja


Salam semua
Kakja nak share berkaitan 7 tanda usus kotor- bagaimana terjadinya perkara tersebut dan kaitannya dgn Nutrisis Selular untuk tips diet anda.




Siapa faham apa itu nutrition cellular?
Nutrition cellular bermaksud apa-apa jua makanan yang kita makan, sel-sel kita mendapat manfaat sepenuhnya 100%.

Biasanya, *MEMANG SUKAR DAN AGAK MUSTAHIL* dengan makanan yang kita makan hari ini, sel-sel terus dapat absorb. Dengan *KADAR TOKSIN*, racun serangga, lemak-lemak trans fat, pengawet, kadar perasa yang tinggi.

Itulah sebab UTAMA hari ini, jika kita lihat di luar sana, ataupun coachee sendiri berhadapan dengan situasi ini, di mana-mana pun orang ada cabaran berat dan yang lebih kritikal dah mula ada simptom-simptom penyakit yang tak berjangkit yang *TOTALLY DATANG DARI MULUT*. Apa yang kita makan!


MAHIRKAN DIRI DENGAN INFO YANG ADA PADA PRODUK MAKANAN HARIAN YANG DIBELI DI PASAR RAYA - Online Diet Coach Kak Ja

 Assalamualaikum wbt semua


Hari ni kak ja nak share info yang penting utk kita semua tahu bila memberi barangan keperluaan sehariaan semasa berdiet. Teknik yang kak ja nak ajar adalah teknik membaca label makanan agar kita dapat memilih barangan yang berkualiti dan sesuai dengan diet kita..


Biasanya bila shopping, kita hanya fokus pada harga dan ambil yang biasa nampak di TV dan kita percaya dengan apa yang diberitahu atau diiklankan bahawa produk tersebut RENDAH LEMAK, RENDAH TRANS FAT, HAPPY MEALS



Sebenarnya bukan semua produk makanan tersebut berkhasiat dan menyihatkan seperti yang diberitahu. Jadi mulai hari ini, kita gunakan ilmu membaca label barangan makanan untuk menilai iklan-iklan atau logik yang cuba disampaikan melalui media tersebut.

KENALI GLYCEMIC INDEX (GI) & JAWAPAN KENAPA DIET CEPAT LAPAR - RAHSIA DIET SAMPAI IDEAL - DIET ONLINE COACH KAKJA

Assalamualaikum wbt
Hari ni Kakja nak share topik penting rahsia diet sampai ideal.. so bagaimana?? 
Kenalah master dulu pasal Glycemic Index (GI) dah tentu anda akan ada jawapan kepada kenapa diet anda cepat lapar!!

GI- Rahsia diet sampai Ideal bersama Coach Kakja


Karbohidrat adalah sumber yang diperlukan dalam diet anda tetapi tidak semua karbohidrat adalah sama.Glysemic Index(GI) adalah ukuran karbohidrat dalam makanan dan bagaimana ia memberi kesan kepada tahap glukosa darah.

Fahamkan sikit proses ini ...

GI- Rahsia diet bersama Coach Kakja



Proses glycemic index adalah bacaan penukaran karbohidrat kepada gula dalam darah bergantung dengan pemilihan jenis GI :

*Rendah : 55 or kebawah*
*Medium: 56 – 69*
*Tinggi: 70+*

Contoh nya kita mengambil makanan *Tinggi GI*
Proses penukaran daripada karbohidrat kepada glukosa darah(gula) menjadi lebih cepat daripada makanan medium atau rendah GI.
Kesannya tahap glukosa darah meningkat ke paras yang tinggi dan fenomena ‘insulin spike’ berlaku.

Memahami kalori dalam membantu proses diet penurunan berat badan

Assalamualaikum wbt

Topik Kalori

Alhamdulillah..Kak Ja ingin share kat blog Kak Ja berkaitan dgn topik kalori untuk rujukan coache Kak Ja dan semua pembaca, InsyaAllah.

Kalori nasi lemak

Pentingnya memahami topik kalori dalam mengatur dan menguruskan pemakanan seimbang bagi diri kita dan juga keluarga kita kerana sekiranya kita ambik lunch  tapi hanya ambil protein  sahaja, takde Karbohidrat. Pada waktu tengahari merupakan waktu kritikal bagi kita semua dan waktu tengah hari adalah waktu yang sangat2 sangat penting kerana kita perlukan banyak tenaga untuk uruskan tugasan harian dan kerja kita. Maka di sini kita perlukan makanan yang seimbang mengandungi cukup kabohidrat dann protein bagi membekalkan tenaga yang cukup. Sekiranya komponen pemakanan seimbang kita tidak mencukupi maka keperluan badan kita untuk menghasilkan tenaga tidak mencukupi dan badan kita akan jadi lemah, lesu dan tidak bermaya. Maka kita akan cepat letih, lesu dan effect dalam menyiapkan tugasan serta kelancaran kerja harian kita. 

Faktor keperluan kalori harian

Fokus makanan seimbang

Herbalife sesuai untuk sarapan pagi kanak-kanak? - Sarapan yang seimbang penting

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah hari ni Kak Ja nak share berkaitan pengambilan nutrisi bagi kanak2. Dengan kata lain bolehkah anak2 juga minum "herbalife" sebagai sarapan pagi mereka?

Banyak persoalan seperti ni datang dari coache Kak Ja dalam program dan juga dari senior2 yang dah lama minum tapi hanya untuk diri mereka sendiri sahaja sebelum ni. Oleh itu Kak Ja nak jawab segala persoalan tu di posting ni insyaAllah.


Sebelum kak ja pergi lebih jauh, Kak ja nak tanya apakah anak anda makan untuk sarapan pagi mereka sebelum ke sekolah?
Adakah cukup kandungan protein, kabohidrat, serat dan vitamin dan kalsium (mineral) yang ada dalam meal sarapan mereka? Kalau anda sediakan sarapan pagi yang seimbang dengan memenuhi komposisi makanan seimbang di atas ok fine...cukup bagus!! Sebab anak anda (sama jugak kita semua) perlukan tenaga dan sumber makanan yang cukup untuk membesar dan memulakan hari mereka apatah lagi dengan aktiviti pembelajaran dan aktiviti luaran yang aktif setiap hari. Kalau anda dengar pepatah ni “breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a beggar”, maka anda patut merasa betapa perlunya kita utamakan breakfast ataupun sarapan pagi.


Jumlah protein yang perlu di ambil semasa diet - Jom kira jumlah protein


Assalamulaikum kepada semua pembaca blog mamluv semua,


Dalam post sebelum ni kakja ada share info yang kakja baca berkaitan serat dan protein. Ada banyak pertanyaan yang datang kepada kakja tentang jumlah protein yang patut diambil oleh tubuh badan kita. Jadi kak Ja melakukkan sedikit survey dan research ttg perkara tersebut dan kakja kupas balik dalam post ini untuk manafaat bersama, insyaAllah.

Setiap orang memerlukan jumlah protein yang betul untuk tumbesaran dan untuk kekal sihat. Jumlah pengambilan bagi wanita berbeza dari lelaki, jumlah yang patut diambil oleh kakan-kanak juga berbeza, jumlah yang diambil oleh wanita mengandung dan menyusu badan juga berbeza. Apatah lagi jumlah yang patut diambil oleh ahli sukan seperti ahli bina badan juga berbeza.
Semuanya bergantung ikut keperluaan seseorang serta berat berat badan seseorang itu untuk menampung keperluaan metabolisma badan kita sehariaan.

Banyak artikel jurnal yang menyatakan jumlah yang patut diambil oleh lelaki dan wanita biasa secara purata 1.0 gram protein bagi setiap KG berat badan anda. Ada juga artikel yang kakja rujuk adalah antara 1.0 gram minimum hingga 1.5 gram maksimum per KG berat badan anda.

Diet makan seimbang - Jenis makanan yang tinggi kandungan serat - Kurus Online

Salam wbt

Dalam post yang sebelum ini kakja ada share tentang kepentingan memilih komposisi makanan seimbang dalam pemakanan diet, disitu juga kak ja ada sentuh tentang makan yang tinggi kandungan serat. Okay, dalam posting kali ini kak ja akan sharekan hasil rujukan kakja tentang makanan kandungan tinggi serat.


Makanan berserat merupakan makanan yang tidak boleh dicerna ataupun diserap oleh tubuh sepenuhnya. Keranan dgn sifatnya itu, maka makanan berserat akan sedikit sekali menghasilkan tenaga ataupun kalori (rendah kalori) bagi tubuh tetapi tetap bermanfaat dan diperlukan bagi tubuh kita terutama membantu melancarkan pencernaan. (dalam diet- jumlah pengambilan kalori adalah penting, kurang pengambilan kalori akan memaksa badan mengunakan atau membakar kalori dalam badan iaitu lemak sedia ada dalam badan anda


Mengenali Makanan Tinggi Serat

Bercakap tentang makanan yang tinggi serat, maka kita perlu mengenali jenis-jenis makanan tersebut;

Serat terdiri atas 2 jenis iaitu serat yang dapat larut (soluble fiber) dan serat yang tidak dapat larut (insoluble fiber).

7 Tanda Usus Kotor dan cara atasi nya - Nutrisi Selular - Online Diet Coach Kak Ja

Salam semua Kakja nak share berkaitan 7 tanda usus kotor- bagaimana terjadinya perkara tersebut dan kaitannya dgn Nutrisis Selular untuk t...

Jom Follow Kak Ja