Sunday, February 6, 2011

KeJadiAn Mistik.....

 Suka uplod gambar anak.. tak bosan menatap hari2...


Assalamualaikum

Hari ni kenapa laa mengantuk sungguh mata ni. bila sentuh ajer laptop ni.. mata cam tak boleh nak bukak.. mengantuk semacam jer, pelik nguh.  nak kata tak cukup tidur.. pg tadi jam 9 pg tidur jap berehat.  aduuuhai.. kenapa la.. mood pun tak berapa nak ok.  mungkin penat sangat kot.. 4 hri bercuti di kampung terlalu byk program di rumah mak... bangun awal dan tidur pun lewat.

ok le.. nak cerita sedikit cerita mistik pasal sorang anak buah. Anak buah mama ni kelebihannya boleh nampak mahkluk tu.. kalau jumpa pengamal perubatan islam dah beberapa org dah cakap besar esok2 boleh berubat org nanti. Kalau pi mana2 ataupun tempat baru pasti kita tanya dulu anak buah mama ni...ada "mde" tak?? Kalau ada dia akan bagitahu...rumah che long katanya tadak...ok jer...fuhhh lega rasanya...:)

Oh ya.. pd hari jumaat malam sabtu pergi le rumah ayah.... ayah dengan mak mama sebenarnya dah 7 tahun berpisah.  malam tu kami 7 beradik pergi menjenguk ayah sambil makan2.. budak2 plak biasa le bila berjumpa ramai2 ni macam2 le.. melompat.. berlari.. bergaduh.. bertekak.. mcm2 ragam.  sorang ni pula sedang asyik rancak melompat tiba2 makin lama makin slow lompatnya dn matanya tertumpu bhg sudut dapur sambil menujukkan tuu.. tuuu... sambil dok sebut "mde" tu yg tak perlu le mama nak sebut. mama pun seram.

Masing2 mula le aku pandang ke mung... mung pandang kat aku.. diam jer buat tak tahu. tapi masih rancak berbual spt biasa.. seolah2 takde apa2 hal yg berlaku.

lepas mkn kami pun pulang le ke rumah mak.... yg adik ni pula pergi bermalam di rumah sorang lg adik perempuan mama.  kat sana masih lg berlaku kejadian mistik di mana makhluk tu Wallahualam... mungkin berkenan kat anak buah mama yg tunjukkan dia tadi pergi ikut sekali pergi rumah adik.. anak2 sedara yyg lain plak ada yg dok menangis dan demam sampai hari ni.  termasuk anak mama.  tp anak mama.. Isya ni demam sebelum pergi kerumah ayah lg. kebetulan jer tu. :).

Ehmm nanti mama kena bgtau ayah kena buat sembahyang hajat sikit.. bersih rumah .. ye laa.. rumah besar tp dok sorang.. byk bilik yg tak guna dan gelap. seronoknya 'mrk' tu dok bermain kt situ kot. Wallahualam.. hanya Allah yg maha mengetahui.. moga2.. tiada lagi berlaku kejadian nampak2 ni.. kalau ada pun baik tak nampak dari nampak & jgn kami di ganggu... sebab mereka ni semua kejadian makhluk Allah juga yg hidup spt kita....  yg seram lg pagi esok adik mama ni bangun dr tidur tgk2 kakinya lebam... ehmm kena gigit di 'mde' tu le agaknya...  ok le.. tutup topik bab ni.. tak bleh citer pjg2 sebb mama ni bukan berani jugak orgnya.. penakuttt!.

Bah ayah yg tingal keseorangan.. walaupun makayah mama dah berpisah tapi mereka tetap masih berkawan dan kami adik beradik tak pernah mengabaikan ayah kami.  setiap kali balik kampung pasti kami menjenguknya. mama selalu beringat pd diri sendiri dan memperingatkan pd adik2... org tua jangan di abaikan.. kalau skrg kita tak cakne mereka.. esok2 tak mustahil kejadian yg sama akan menimpa pd kita...  kita pun ada anak2.. ajar le anak2 supaya sentiasa menghormati org tua.. tak ajar dr mulut pun tunjuk le secara di depan.. contoh kita melayan org tua kita macam tu le diorg akan melayan kita kelak.  dunia ni berputar spt roda.. kita takkan ke mana2.. dtg dari situ.. situ jugak kita akan pergi. 

Bagi mama kalau  rasa kecik hati dr org tua pun jangan direct di tegur kasar, kalau kecik hati pun kalau mama ni kan... lebih rela memendam ajer dr membuat mereka kecik hati melainkan kalau kata2 perbuatan mrk yg tak betul baru le mama tegur utk membetulkannya.  Mama tak nafikan ada juga perkara2/kata2 makayah mahupun mak mertua menyinggungkan perasaan mama.. tapi mama lebih rela mengmbil cara buat tak tahu... melayan spt biasa.. bg mama menjaga perasaan mrk lbh bagus dr hendak menjaga hati sendiri.  tp dgn org lain tdk le.. mama lbh tegas... kalau  tak suka direct sound.. hehe. siapa yg pernah terkena dg mama.. minta maaf ya terutama adik2 mama.  maklum le sbg ank sulong ni garang sikit.. tanggungjawab besar sebenarnya kalau anak sulong ni.. kena sentiasa pantau kesusahan makayah dan adik2, kalau yg sorang tu xbleh nak bantu ... giliran yg lain. kalau 7 anak mak boleh jaga takkan sorang mak kita tak boleh nak bantu.. jasa diorg pd kita terlalu besar sangat.. tak  ter.. ter22sebut jasa mrk pd kita.

ok le.. dr takdak idea nak bercakap bila dah menekan keybod ni laju plak.. tiba2 dtg byk mde plak nk bercerita... cukup le utk hari ni.  Isya nampaknya dah tunjuk kehebatannya menyepah rumah...... lagi mama diam lagi sronok dibuatnya..  nasib baik Basma dah jadi rajin hari ni, adik jatuhkan buku.. di kemas balik. tq sayang....

anak pengikat kasih sayang mama & abah

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan jejak anda di sini & selepas ini mamaLUV akan jejak anda kembali. tq