Saturday, March 12, 2011

Tsunami dan Yahudi - Israel



Assalamualaikum...
Apa khabar semua?..dah tengok ker berita utama tsunami yg melanda Japan semalam.. mama satu hari kelmarin memang tak dengar apa2 pun sehinggalah kul 6 ptg member yg juga sejiran masa dok Japan dahulu, Shikah call, bagitau Japan dilanda tsunami skala 8.9 di sendai… member2 kami yg masih lagi ada
di sana selamat. Tempat kami dahulu di Tsu Mie jauh dari Sendai.. Sendai tu bhg utara.. tapi tempiasnya tu mmg le boleh rasa. Cousin mama di sana 2 org pun juga takde apa2.. selamat.. sebab tempat mereka tu juga di bhg selatan.… cukup2 lega bila dengar rakyat kita yg lain pun selamat.. sentiasa minta di lindungi oleh Allah swt walau dimana pun diorg berada. InsyaAllah....

Kelmarin hingga hari ni memang hujan tak berhenti2.. dalam hati ni mungkin tempias dr tsunami dan gempa sana kot.. sebab kalau nak kata trg ni mengadap ke Japan… Lautan China Selatan. Semalam masa tgk berita .. rasa cam tak percaya jer.. berlaku lagi tsunami yg seburuk itu!. Kesian diorg tambahlagi sekarang bulan 3.. musim sejuk masih tengah kuat lagi…. Takde letrik takde le heater… bekalan makanan dan pakaian. Sana sini kelam kabut… kalau dok dalam rumah pun rasa ketajaman udara dingin yg terlalu sejuk pun dah terasa sangat apatahlagi kalau berada di luar rumah dengan tiupan angin yg kuat..aduuuhai kesiannya!!... kanak2 yg paling mama tak boleh bayangkan perasaan kesian kpd mereka.. tu di Japan.. tapi kalau nak fikirkan tempat2 negara seagama dengan kita lagi malang hidupnya iaitu di Palestin, Iraq, di Libya, Arab Saudi.. w/pun Negara kaya dengan minyak tapi rakyat kebuluran, kemiskinan berleluasa.. perang sana sini, dah berpuluh tahun tak merasa lagi spt Negara yg merdeka..mereka semua ni dah “kaleh” (lali doh) dengan keadaan mereka… Mama rasa cukup2 bersyukur sangat menjadi rakyat Malaysia.. w/pun ada le juga rusuhan berlaku tapi kita semua masih 'mempunyai' / 'menggunakan' akal.. tau batasan dan boleh di kawal, tidak seperti orang2 arab yg sebahagian besarnya terlalu emosional dan mengikut perasaan. mama masa dok Japan dulu pun ada le kawan orang arab ni dua tiga orang... memang emosional tu tak dinafikanlah.  dalam hati patut le kat sana diorg ni selalu kecoh.. berdasarkan kepada sikap mereka juga antara salah satu faktornya yg mama dapat rasakan begitu. Wallahualam.. mama cuma berkata begini berpandukan hanya dari firasat dan pandangan mama jer... :).
 Mangsa2 kekejaman Israel

Ehmm kalau nak bercerita pasal penderitaan mereka2 yg seagama dengan kita di sana.. rasa sayu dan hiba sangat. Apa yg kita mampu lakukan utk meringankan bebanan mereka hanyalah dengan menghulurkan derma2 utk di salurkan kpd mereka.. tp masalahnya walaupun dah berjuta duit derma yg telah berjaya dikumpulan tapi kadangkala tidak sampai pun kpd mereka2 ini terutamanya bekalan makanan dan ubat2nya.. semuanya di kawal oleh Yahudi keparat! Dan plg kesiannya juga pintu sempadan pun sentiasa di kawal ketat oleh Negara seagama dengan kita juga. Kita semua doakan agar  mereka2 ini sentiasa mendapat perlindungan dari Allah SWT.. mungkin sekarang mereka sentiasa hidup dalam azab dan sengsara tp mana tau kehidupan mereka ini akan mendapat sinaran Nur dan tempat2 org yg beriman di akhirat kelak… dan mereka2 yg meninggal dalam keadaan berjuang untuk melindungi Negara… syurga adalah tempatnya!… InsyaAllah… kita doaka2n kepada mereka ini sentiasa… Aamin.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan jejak anda di sini & selepas ini mamaLUV akan jejak anda kembali. tq