Monday, October 10, 2011

Tips jaga pemakanan - diet melalui pemakanan seimbang

image Mr. google

Assalamualaikum wbt
Post hari minggu...aktiviti untuk semua hari cuti...keluar makan.. kalau tak pun makan kenduri....
Bercakap ttg makan maka akak nak post hari ni berkenaan tips tips jaga pemakanan.... (bab pemakanan lagi.. hehe)

(post terdahulu berkenaan diet pemakanan)

1) Makan paling banyak bijirin dan hasil bijirin kerana ada sekam yg elok utk usus - cth: roti, oat, jagung dan capati (capati tiada minyak...roti canai banyak minyak...)

2)Banyak makan buah dan sayur termasuk ulam ulaman.

3) Pesan minuman yang kurang gula atau susus pekat. Untuk makanan pula kurangkan minyak dan garam...(kalau kat restoran susah nak control...masak sendiri boleh!!)

4) Kurangkan majerin atau mentega apabila disapu pada roti

5) Makanlah banyak tofu dan kacang soya kerana sangat baik utk usus dan sistem pencernaan.

6) Banyakkan minum air kosong. Sekurang-kurangnya lapan gelas sehari tidak termasuk teh tarik milo dan lain2.

Selamat beramal InsyaAllah jadi rutin nnt:)



"jagalah perut anda kerana segala penyakit datangnya dari perut kita"

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan jejak anda di sini & selepas ini mamaLUV akan jejak anda kembali. tq