Saturday, December 29, 2012

Cuti sekolah 2012 ke Johor Premium Outlet (JPO) dan Universal Studio Singapore (USS)

Assalamualaikum wbt...
Apa khabar semua?

Cuti..cuti tahun ni kemana kite??
Mama sekeluarga hanya berkesempatan bawa anak ke Universal Studio Singapore (USS)...Nak dikatakan adhock planning tu tak ler jgk sbb bukan main jugak lah kita org merancang...:)

Memang anak2 dok haru...bawa gi jalan..."mama..mama...semua org bercuti...kite tak gi mana2 pun..", kata syahmi...selalu merenggek....dia lah yang selalu dok team up dgn Basma...dok haru suruh bawa gi jalan...uhukkkk

Mamanya mmg sibuk memanjang sejak perbukaan Butik Fareeda Batri Syia di Casa Limbung Kemaman, mama banyak habiskan masa nak pastikan operasi butik jalan lancar...sampai ter"abai" plan nak bawa anak jalan2 sempena cuti sekolah tahun ni...tahun lepas bawa dia orang ke Bandung dah..

Mama sempat berbincang dgn hubby nak bawa anak ke USS...sebab cost jauh lebih murah...maklumlah passport semua anak2 dah buat tahun lepas...rugi kalau sekali guna jer..
Kami plan gi USS tapi bermalam di Johor Bahru...kalau bermalam di Singapore cost hotel dan makan minum akan jadi dua kali ganda dan kalilah pulak dengan anak2 kami semua..pasti melambung mahalnya nanti..

Langkah pertama kami survey hotel di Johor Bahru yang boleh kami duduk dan senang nak ke Singapore...Danga Bay!!! Iya Danga Bay kawanasan yang kami rasakan sesuai utk kami menginap setelah baca banyak komen dan cadangan blogger lain di alam maya ni...kami tertarik dengan Tune Hotel Danga Bay sebab kami kesana hanya nak menumpang tidur dan masa sehariaan kami plan di Singapore...Hotel Tune dia akan charge kita base on apa yang kita nak..basic jer bila kita lihat ada yg murah bergantung hari nak pi...kalau plan awal boleh dapat harga bilik serendah RM1 jer...tapi masa mama survery utk hari kami kesana 20-22 December 2012, harga basic jatuh RM80 semalam...so kami ambil dua bilik maklumlah anak2 ramai...plus astro dan wifi utk cik abang buat kerja pejabat...yg bestnya tune hotel ada khidmat bas langsung ke singapore...

Dibawah Oddesey Travel boleh terus booking bersama hotel...bas pergi balik ke Sentosa Island RM25 dewasa...terus booking utk 6 org...tempat naik pun depan Tune Hotel jer...
Kami pilih waktu bertolak slps check in hotel tune stelah terima baucher bas dari hotel...kami pilih bertolak jam 8 pagi dan balik jam 10 malam....sbb perjalan kesana ambil masa 2 jam so eloklah sampai boleh terus masuk....dan balik pula USS tutup jam 9 malam so sempatlah habiskan sehariaan di USS...

Langkah kedua kami booking online/beli tiket USS secara online (http://www.rwsentosa.com/Attractions/UniversalStudiosSingapore) Mengikut maklumat yg mama baca mmg murah dan senang beli tiket terus secara online..kenapa??
1) Murah-ada diskaun
2) Senang tak yah beratur du USS nanti
3) Takut sampai sana tiket abih...so tak leh masuk

Murah kerana bila kita beli online ada package yg di offer...masa mama beli hari tu ada package 10% off S.E.A. Aquarium & Universal Studio Singapore 1 Day Admission Package.... USS dan Aquarium yang ada potongan 10% dengan harga SGD92 jer...kalau ikutkan harga utk dewasa (13 tahun-59 tahun) boleh dibeli dgn harga SGD74...tiket Aqurium dewasa SGD29 so total sepatutnya dah jadi SGD103. Kalau tiket anak yang umur 4-12 tahun SGD54 utk USS dan SGD20 utk aquarium...package SGD66...kalau plan nak pi USS sajer tak perlulah ambil package yea:)
Tiket dah 1 day pass so tak yah tambah apa dan tak de hidden charge cam setenggah tempat main di Malaysia...so boleh enjoy keluar mask selagi tiket ada dan dalam hari yg sama...anak2 bawak 4 tahun FREE...

Senang tak yah beratur....kalau tak beli lagi tiket...sampai2 naik jer lift dari stesen bas yang bawa kita ke Sentosa Island tu terus nampak USS dengan globe yg berpusing simbul USS...tapi sebelahnya ada kaunter tiket yang penuh dengan org dok beratur beli tiket....kami ambil2 gambar depan globe terus menuju pintu masuk USS tanpa nak beratur panjang2 beli tiket...sbb kami dah print out tiket siap2...sampai pintu depa tu scan jer tiket kite dan semua dah masuk USS...ramban mata anak2 semua dengan gelagat aksi karektor kegemaran mereka serta tempat gaya Hollywood nih...apa lagi start ambil map...hubby ajak anak2 duduk dulu dan plan apa nak buat dan strategi perjalanan hari tu...

Takut tiket habis..maklumlah datang jauh2 kalau tak e tiket pasti hampa anak2 kan...so kita bersedialah takut ada kemungkinan ni sbb mama baca di blogger lain ada nyatakan perkara ni:)

Langkah ketiga yg kami buat adalah sediakan bekalan makanan utk berkampung di USS sana nnt...bila kami di JB...kami shopping malam tu utk bawa masuk makanan sebagai bekalan sehariaan kat sana ...maklumlah kami rombongan ramai budak2 pasti lapar tak boleh nak jangka...kalau tiada makan pasti pokai sebab harga kat singapore adalah dua kali ganda duit kita...yang best nya USS tak seperti Thema Park kat Malaysia seperti Sunway Lagoon, Gambang Water Park dan lain2 lagi park22 di sini cekik darah kita dan nak kikis duit mak bapak yg bawa anak enjoy kat sana..paksa org beli makanan kat thema park mereka...pernah sekali ke Gambang water park...dilarang bawa air dan sandwich...bila masuk makanan habis....apa laa punya haprak management....TAPI alhamdulillah USS tak berfikiran spt tu...kami banyak baca di blogger yg bagitahu boleh bawa makanan...kami sediakan makanan dalam beg galas muat dgn sandwich, chocolate, air, roti biskut dan makan segera lain yang boleh alas perut segera....semua persediaan telah selesai...

Perjalanan kami ke JB ambik masa 5 jam ikut kuantan-segamat dan highway utara selatan...ke JB. Dalam perjalanan kami singgah di Johor Premium Outlet...factory outlet ala Bicester di London dgn barangan branded...sempat mama berkunjung ke Butik Coach...walaupun hubby dah beli waktu ke UK hari tu....bila lihat ada satu coach new arrival dan harga potongan sempena cuti sekalah cecah 50% grab satu beggg lagi...eleng kepala sebentar hubby tapi takpe sbb ada SALE dan model baru hihiii:)

Lepas habiskan masa di JPO yang dari highway utara Selatan kira2 5-10 minit jer perjalanan dari exit Senai...kami teruskan semula perjalanan kami ke JB, menuju di Tune Hotel...sampai di JB sekitar pukul 6 petang...selesaikan urusan check in dan persiapan esok ke Singapore..

Selepas hubby selesaikan beli barangan makanan yg nak dibawa, selesai tukar duit di Money Changer (kalau tak tukar kat JB boleh jer tukar di USS)...hubby sibuk isikan borang utk semua ahli keluarga memasuki Singapore...sambil lepak minum kopi depan 7-E,..kena isi terus sebab nnt tinggal chop dan tunjuk passport jer masa nak masuk Singapore nnt..

Makan malam....malam tu kami makan di restoran Singgah Selalu yang tak jauh dari hotel kami...tmpt makan ni telah di rekomenkan oleh Yus (kawan Fareeda mama)...mmg ramai org kat situ...parking pun susah.....tapi nasib baik dapat jgk parking betui2 depan kedai...menu kami pilih adalah steamboat dan bbq....suka budak2 dok membakar sambil makan malam tu...boleh rekomen mmg sedap:) Boleh singgah selalu...atau singgah Sokmo;)

Pagi esoknya jam 7 kami dah bersarapan di kedai kopi depan Tune Hotel...makan nasik lemak...lps tu tepat jam 8 kami terus naik bas dan bas bertolak..adalah dalam 5 keluarga termasuk kami dalam bas tu...tapi kami keluarga yg teramai ada 7 orang semua..yg lain rata2 dua atau tiga jer...driver kami Chandra bagitahu...isikan no plate bas borang kedatangan ke Singapore dan bagitahu bas yg sama akan bawa balik nnt dan naik ditempat yg diturunkan nnti...tak boleh bawa coklat getah, tak boleh ambil gambar di imigresen Singapore dan rokok yang tak bukak lagi pun dilarang bawa masuk...pesanan lain di imigresen naik selesaikan urusan cop passport dan turun dapatkan bas yg sama secepat mungkin.......perjalanan bermula....

Sampai di sempadan Malaysia...imigresen Malaysia....urusan berjalan lancar...saper yg tak de anak kecil boleh guna autogate tapi kami sekeluarga ke kaunter...urusan cepat dan tak sesak....turun kebawak kembali ke bas utk teruskan perjalan masuk Singapore melalui Tambak Johor...

Imigresen Singapore bas berhenti dan kami turun jalan kaki keatas utk selesaikan urusan cop passport...suasana agak sesak sebab banyak bas dan org ramai menuju ke post imigresen...selepas 10 minit beratur selesai cop passport dan terus kembali ke bas dibawah...so kami semua dah di Singapore:) Perjalanan diteruskan ke Sentosa Island USS.

Sampai di USS tepat jam 10 pagi kami terus ke masuk selepas bergambar kenagan di globe depan pintu masuk....mama dah citer tips masuk cepat tadi...so kami dah didalam dan berbincang strategi nak jalan hari ni...kami decide bermula dengan transfomer iaitu masuk kami ambil jalan ke kanan....dan ke mummy....ke jurasic park...ke water world...ke Far far Away (sesuai utk budak2 kecil...tapi semua suka)...ke Light and Sound Animation...ke Aqurium dan masuk balik ke USS...kena plan elok2 sebab Aqurium closed jam 7 petang...tapi USS closed jam 9 malam...

Mama tak nak ulas permainan di sini sbb semua menarik (nnt tak suspen lak plak kan hihihhii)...dan yg penning best belaka...pokoknya kena masuk semua...yg kami tak naik hanyalah roller coster sebab semua masuk tengok berpusing atas bawah...so kami skip ke mummy yg lebih ringgan heheee....kami makan tengahari di Oasis Restoran...halan restoran yg ada disana...masakan briyani ala arab...sebelah mummy jer....makanan kami bawa tadi makan selang seli masa transfer ke tempat mainan lain jer....alas perut:) selesai perkena briyani kami terus ke Jurasic park.....

Di USS ni kita boleh jer keluar dan masuk balik...kami ke Aqurium sehingga tutup aquarium dan muzium ikan/laut disebelah depan USS....selepas tu kami masuk balik sambung mainan dalam USS...sedar2 tak sedar makanan kami bawa semua dah habis hehee...anak semua mau masuk transfomer sekali lagi...mama sekali turut masuk merasai...kali ni abahnya plak yg jaga basma sbb yg ni Basma tak leh masuk...sekeluarga yang boleh masuk hanyalah di Far Far Away sherek dan Light & Sound Animation jer.....mmg transfomer best....mama yg takut mula2 nak masuk pun rasa berbaloi hehee...malam suasana salji di USS...buih buih sabun disembur ke udara...tampak memang suasana salji di USS...seronok betul budak2 time tu.....

Makan malam di tempat burger di persimpangan pintu masuk kedai burger Back to the Future...kedai ni Halal....dan semua makan malam burger sebelum menuju ke bas yang sudah ready kat bawah...slps makan kami beli baju USS utk anak2 di kedai2 cenderahati berdekatan pintu masuk....selesai kami terus ke bas tepat jam 945 malam...rupanya keluarga kami yg belum dan yg lain dah ada...slps kami naik bas teruskan perjalanan pulang ke Malaysia...

Perjalanan yang memenatkan tapi menyeronokkan...jam 12 malam kami sampai di Tune Hotel setelah melalui imigresen Singapore dan Malaysia....rintangan yang kami hadapi adalah dukung anak yg sedang tidur....kejut anak2 jantan bangun di setiap imigresen kerana masing2 penat...tidur jeer lah heheh...rintangan last....cari bas kami setiap kali selesai imigresen proses kerana terlalu ramai org...tapi alhamdulillah semua selamat sampai....semua gembira:)
Sebelum mama berenti menulis mama nak share gambar lama...geng22 gambar mama dan keluarga di Universal Studio Japan pada tahun 2001 heheee...Syaid dan Syafiq berpeluang gi sana...natsukashi neeee:) Anak2 mama yang lain gi USS:)

Syaidi, si Sulong mama di Universal Studio Japan pada 12 tahun lalu

Syaidi pada 22 Dec 2012 di USS

Lagi kenangan foto2 mamaLUV di Japan dr 2000-2007
1) Memori in Japan

N.Aima K said...

salam ziarah...wah padat entri awak..semua tips ada dalam ni..thnk u sis..sngnt menghargainya!!

jessica s. said...

Hi ! Nice post !
I am Jessica located in Johor Bahru. You can also contact me if you want to buy USS tickets.
Promotion price available.
SGD 65 (Adult) & SGD 50 (Child).
Price negotiable for Group Booking.
Price include entrance ticket plus FREE 1 day parking at carpark USS, FREE SGD5 meal voucher & FREE SGD 5 shopping voucher!
SEA AQUARIUM on promotion,
SGD 29 (Adult) & SGD 24 (Child).

Call me: Jessica at 017-7055381 & jessica.travel8686@gmail.com
Visit my website: Love Travel
at https://www.facebook.com/lovetravel86

Thank you for reading! :)

IRDI TOUR BANDUNG said...

Salam
....
Jom gi bandung!! Habiskan masa terbaik tuan/puan disini Kami bisa hantarkan untuk berpusing pusing dengan harga jimat dan service bintang 5 tuan/puan bisa bersenang senang menikmati cantik nya kota bandung. Sila hubungi IRDI TOUR BANDUNG berkenaan promosi percutian di Bandung,atau melayari

Blog : htt:keretamurahpelancongan.blogspot.com
Contact Person : +6281322167717
Whatsapp : +6281214741600 / +6281220477335
Email : irditour.bandung@yahoo.com

Dijamin Irdi bagi harga sangat murah dan berpatutan serta layanan yang sangat baik Facebook Irdi tour Bandung amat mengalu-alukan kedatangan Tuan / Puan.
Waalaikumussalam

Tinggalkan jejak anda di sini & selepas ini mamaLUV akan jejak anda kembali. tq