CHEAT DAY ATAU CHEAT MEAL?





CHEAT DAY

Saya pasti ramai orang suka dengar topic cheat day bagi yg dalam program kuruskan badan bukan?.. 

topic kegemaran ramai ni.. pernah dengar tak orang selalu sebut tentang cheat meal.
Siapa pernah cheat meal? Perlu tak kita Cheat Meal?

Bagaimana nak cheat meal tetapi tidak ganggu hasil program lose weight.
Saya lebih suka panggil Treat meal berbanding ramai sebut Cheat Meal. Ia berlaku apabila anda makan atau minum lebih daripada kalori yang sepatutnya. Ia juga berlaku apabila anda mengambil makanan atau minuman yang tidak mengandungi zat nutrisi, iaitu makanan yg mempunyai kalori buruk.

Apabila kita ingin turun berat badan, aspek komposisi badan sangat penting bagi mendapatkan keseimbangan otot,air & lemak dalam badan.


Cheat Day pula berlaku apabila anda tidak makan apa yg ada dlm pelan pemakanan anda sepanjang hari yang boleh menjejaskan program turun berat badan anda.
Lebihan terkumpul 7,700 kcal dari Daily Calorie Requirement (DCR) anda akan meningkatkan 1kg berat badan.

Ketiadaan zat nutrisi dalam pemakanan anda dalam suatu jangka masa panjang pula boleh membawa kepada "Nutrient Deficiency", iaitu kekurangan zat nutrisi yang boleh menjejaskan kesihatan anda.
Manusia semua mempunyai naluri utk makan makanan atau minuman yang sedap dan penuh kenikmatan seperti deserts, contohnyanya kek, aiskrim atau sebarang jenis hidangan kegemaran anda.
So sy bagi panduan di sini bagaimana anda boleh menikmati makanan kegemaran (Treat Meal anda) tanpa menjejaskan program turun berat anda.

1. Rancang pengambilan Treat Meal anda. Ia tidak seharusnya berlaku secara spontan. Apabila anda merancang, anda berpeluang untuk mengawal pengambilan kalori harian anda agar ia tidak melebihi had secara melampau.

2. Jangan rasa bersalah apabila menikmati treat meal anda. Nikmati detik2 itu!
Kalau anda rasa bersalah, anda hilang rasa nikmat. Program turun berat badan anda akan lebih berjaya jika anda seronok melakukannya!

3. Jangan lupa kawal saiz hidangan. Treat Meal bukan lesen untuk anda makan secara keterlaluan!
.
4. Hadkan Treat Meal anda kepada 1-2 hidangan seminggu.

5. Selepas menikmati Treat Meal, kembali segera ke Program turun berat anda! jangan jadikan satu hidangan cheat meal anda sebagai alasan untuk melakukan lebih banyak tabiat pemakanan buruk. Jgn ke laut lama2.. nanti hanyut tak pulang2 

6. Lebihkan senaman. Jika anda rancang berapa kalori yang anda ambil dalam Treat Meal, lakukan senaman jenis aerobik untuk membakar semula lebihan kalori tersebut.
Program turun berat badan anda akan jadi lebih seronok jika anda merancang treat meal anda.
jika cheat meal sekali sekala bleh maaf lagi, boleh la anggapkan sebagai treat meal. tp bukan cheat day plak ya..

sepanjang hari asyik makan berlebihan je pagi petang siang malam. Jika berlarutan akan jd cheat week, kemudian cheat months.. akhirnya akan jd cheat yourself! 

Now lebih faham bagaimana nak treat yourself sekali sekala??

Janji & sila komen

'I TREAT my self, but never cheat myself'
.
Silakan TAG/SHARE dgn kengkawan geng 'treat meals' korang

Nak tahu lebih detail penerangan tentang program lose weight from home / online just click di gambar whatsApp di atas sebelah kanan ya..

SilaKAN follow INSTAGRAM @ckrosliza     😇😇
Utk tgk meal plan hasil dr peserta2 kami boleh click di IG @ckz.rosliza

WhatsApp 0139335801





No comments:

Melawat Putraku di Gontor 3 Darul Ma’rifat Kediri Indonesia

Gontor 3 Darul Ma'rifat di Kediri Indonesia...airport terdekat Surabaya. Putra kedua Kak Ja Shafiq sedang belajar kelas intensif yng ...

Jom Follow Kak Ja